La Fundació Irla va organitzar un debat sobre Rodalies aquest dimecres a l’Espai Línia. Foto: Joanna Chichelnitzky

Quan algú a primera hora del matí està esperant el tren de Rodalies que arriba amb retard, i quan aquest retard no és ni de lluny el primer que viu en els darrers mesos, no té gaires ganes de posar-se a reflexionar sobre quina és la millor manera de solucionar el problema endèmic que pateix el sistema ferroviari català. Malgrat tot, la queixa legítima pot derivar en la paràlisi, i per això la conversa organitzada per la Fundació Irla que es va celebrar aquest dimecres a l’Espai Línia, i que versava sobre el futur de Rodalies a Catalunya, va ser d’allò més edificant.

Sota el títol d’El caos a Renfe. Cap a la sobirania ferroviària, la diputada al Congrés per Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) Inés Granollers, el diputat al Parlament també per ERC José Rodríguez i la periodista de la Cadena Ser especialitzada en infraestructures i mobilitat Mònica Peinado van participar en aquest debat conduït pel periodista Roger Tugas.

Desacord dins dels consensos

Tot i que en línies generals els tres ponents estaven d’acord amb el fet que Rodalies té problemes que cal solucionar, no es pot dir que el grau d’intensitat de les crítiques fos el mateix. Rodríguez, amb to humorístic, va afirmar que la comparació més propera que es pot fer amb Rodalies és amb “el tren de la bruixa”. Amb tot, el diputat al Parlament va reconèixer que Rodalies és una xarxa “més complexa que el metro de Barcelona i que els Ferrocarrils de la Generalitat”. “Per la xarxa de Rodalies hi passen els trens de mitjana distància, llarga distància, mercaderies… hi passen animals i persones”, va enumerar per explicar per què Rodalies té més possibilitat de patir incidències. “El que també és cert és que el 95% de les inversions en el sistema ferroviari en els darrers 30 anys han anat a l’alta velocitat, i la distribució territorial de les inversions en Rodalies no és justa”, va afegir tot referint-se a les diferències que hi ha entre Madrid i Catalunya. “Té el triple d’inversió quan no té ni el doble d’usuaris”, va insistir.

Granollers: “S’han fet polítiques contra la classe treballadora, prioritzant l’AVE”

Tugas, Peinado, Rodríguez i Granollers, aquest dimecres a l’Espai Línia. Foto: Joanna Chichelnitzky

Granollers, per la seva banda, va ser més contundent i va assenyalar que “l’estat espanyol fa inversions en un sentit contrari a Catalunya”. “Fa riure que tinguem la xarxa d’alta velocitat més extensa del planeta”, va dir per afegir que aquesta xarxa “no té en compte criteris de mobilitat” de la ciutadania. “És un espoli social”, va denunciar. En aquest sentit, Granollers, que és originària de Bellpuig, va assegurar que molts joves no poden estudiar el que volen perquè no tenen com desplaçar-se als centres on ofereixen les formacions desitjades. Alhora, la diputada a Madrid va assegurar que aquesta situació no va de colors polítics, ja que “és igual que el govern sigui del PP o del PSOE” perquè la manca d’inversions és la mateixa. “No estic dient que aquesta situació sigui totalment premeditada, sinó que s’han fet polítiques contra la classe treballadora, prioritzant l’AVE”, va puntualitzar.

Rodríguez: “Si no funciona el sistema ferroviari, no es pot garantir el dret a la mobilitat”

A diferència dels dos polítics d’ERC, Peinado es va desvincular del catastrofisme i va assegurar que, “encara que tothom està d’acord que Rodalies ofereix un pitjor servei, no es pot dir que és un caos, sinó que té dies de caos”. La periodista va assegurar que, si ho comparem amb altres ciutats d’Europa, Rodalies no ofereix un “mal servei”. “Estem pitjor que París, però millor que Londres”, va afegir. Així mateix, Peinado va considerar que “el Pla de Rodalies 2020-2030 està funcionant millor que els anteriors, i les últimes dades ens indiquen que ja s’han adjudicat la meitat dels diners que està previst que s’adjudiquin fins al 2025”. “Haurem de tenir paciència, perquè 30 anys d’una inversió baixa no es recuperaran ni en dos, ni en tres ni en cinc anys… estem parlant de 15 anys, sent optimistes”, va afegir.

La sala de conferències de l’Espai Línia es va omplir per seguir el debat. Foto: Joanna Chichelnitzky

Anys de demora

Anem pel bon camí o continuem com sempre? Aquesta va ser la veritable qüestió que es va dirimir en el debat. Mentre que Peinado es posicionava a la part optimista de la balança, Rodríguez i Granollers estaven a la banda contrària.

De fet, el diputat d’ERC assenyalava que encara que s’executi al cent per cent el Pla de Rodalies 2020-2030, continuarà sent insuficient. “Tindrem el que s’havia planejat el 2008”, va dir. En la mateixa línia, Granollers va afirmar que quan s’acabi de fer tot el que està previst “Rodalies serà un transport del passat, perquè les obres no es corresponen amb les nostres aspiracions”.

Peinado: “No es pot dir que Rodalies és un caos, sinó que té dies de caos”

És per aquests motius que els dos polítics d’ERC van considerar que la millor manera de solucionar aquests problemes és el traspàs de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. “Només que invertíssim directament el 8% del 16% dels diners que ens toquen per a mobilitat, ja estaríem millor”, va assegurar Rodríguez.

Per la seva banda, Peinado va aplaudir el fet que en els darrers informes s’hagi vist un canvi en la lògica d’inversió i ara els diners destinats a Rodalies superin els que van a l’alta velocitat. Així mateix, va advertir que el traspàs de Rodalies és una qüestió complexa perquè implica el traspàs de la plantilla, del servei i de les vies.

Rodríguez va ser molt contundent analitzant la situació actual de Rodalies. Foto: Joanna Chichelnitzky

Indispensable

Tot i les diferents postures, els tres ponents van coincidir en un mateix fet: la millora de Rodalies és indispensable de cara al futur. “És primordial per als joves del món rural, però també per als habitants de les grans ciutats, tenir una bona xarxa ferroviària”, afirmava Granollers per afegir que “tenir un Rodalies fiable dona seguretat, perquè no tothom es pot permetre arribar 10 minuts tard a la feina o deixar els fills sols a casa”.

Rodríguez, per la seva part, assenyalava que “si no funciona el sistema ferroviari, no es pot garantir el dret a la mobilitat”.

Finalment, Peinado afirmava que “no es trauran cotxes de les carreteres si no tenim un sistema de mobilitat adequat”, un extrem compartit tant per Rodríguez com per Granollers.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram