L’Espai Línia va acollir la conversa amb Gemma Badia. Foto: Joanna Chichelnitzky

En política hi ha molts atributs que la ciutadania valora positivament. Saber parlar, ser punyent i bel·ligerant o ser intel·ligent. La sinceritat, tot i que ocupa un lloc privilegiat entre el que un bon polític ha de tenir, és una virtut escassa a casa nostra. L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, té aquesta qualitat. No dona una data quan no sap exactament quan acabarà un projecte. No fa promeses grandiloqüents per guanyar adeptes si no té la certesa de poder-les portar a bon port. No llança punyals a tort i a dret per amagar les males gestions.

Aquesta manera de fer política va ser la que Badia va mostrar als oients que la van escoltar dimecres 29 de març en el cicle de conferències La ciutat metropolitana: progrés i futur, organitzat pel diari Línia a l’Espai Línia. Entrevistada pel periodista Francisco Javier Rodríguez, va parlar dels projectes que està emprenent el seu municipi, de la relació amb el territori de l’entorn i de les qüestions que cal millorar a Gavà. I sempre ho va fer des de la sinceritat.

En aquest sentit, gran part de la conversa va girar al voltant dels dèficits de mobilitat i connexions que té aquesta localitat del Baix Llobregat. En primera instància, Badia va centrar-se en els polígons industrials de la ciutat i en les dificultats que tenen els treballadors per arribar-hi en transport públic. “Avui dia no tenen problemes per aparcar-hi, però volem planificar canvis per tal de facilitar-hi l’accés en transports col·lectius i sostenibles”, va explicar l’alcaldessa. Així mateix, va assegurar que en els més allunyats de l’estació de tren hi haurà bicicletes compartides de l’AMB. Es tracta d’un projecte que entronca amb les millores en sostenibilitat que es plantegen al terreny industrial i que implicaran que les diferents naus tinguin plaques solars. “Això haurà de ser un flux d’energia directa per a les empreses i una reducció de les emissions de CO₂”, va dir Badia.

Gemma Badia va estendre’s, sobretot, en les qüestions de mobilitat. Foto: Joanna Chichelnitzky

Els greuges en mobilitat

Les problemàtiques pel que fa al transport públic no només afecten els polígons. Gavà viu un conflicte laboral que des de fa temps enfronta els treballadors de l’empresa d’autobusos que cobreix la mobilitat del municipi i el connecta amb el territori, Avanza, i la mateixa companyia per la renovació del conveni col·lectiu. Aquesta situació, llargament enquistada, fa que els ciutadans vegin ressentida la seva mobilitat en transport públic i, sovint, triïn el vehicle privat per moure’s.

“M’encantaria que hi hagués una solució com més aviat millor, sobretot per als veïns, però reconec que la situació no és fàcil i no sé quan arribarà”, va assenyalar Badia. Així mateix, tot i afirmar que comprèn els motius pels quals la plantilla està en vaga, va dir que “l’empatia que produeixen els treballadors s’està reduint”. En part, això s’explica perquè, segons l’alcaldessa, les jornades de serveis mínims no sempre es compleixen. “El servei mínim no està funcionant i això és molt perillós”, va dir per afegir que “quan es restableixi la normalitat serà un primer pas molt positiu”.

Aquest conflicte laboral es viu en un context generalitzat de manca de connexions de transport a la comarca que fa que moltes persones que vulguin anar al poble veí de vegades hagin de passar per Barcelona. Passa, per exemple, entre Gavà i Sant Boi. En aquest cas, es triga el mateix anant en bus directe d’un municipi a l’altre que fent transbord a Barcelona. Davant d’això, l’elecció de la ciutadania acaba sent el cotxe, que suposa la meitat de temps. “No podem demanar consciència ecològica a la ciutadania si no oferim unes connexions que puguin competir amb la mobilitat privada”, va assegurar l’alcaldessa. “Quan tu no saps quan passarà el transport, arriba un moment que decideixes agafar el cotxe”, va afegir. Passa el mateix entre Gavà i l’aeroport, per això Badia va celebrar els projectes que hi ha sobre la taula per millorar aquesta situació, com el metro del Delta o el desdoblament de l’R3. Amb tot, l’alcaldessa de Gavà es va mostrar cautelosa i va dir que “fem malament si diem que és imminent, perquè s’ha de ser molt responsable quan es prometen les coses”.

És per tot això que Badia va reclamar a l’Àrea Metropolitana més connexions. “Ara mateix, si parlem de l’R3, no és de l’AMB de qui depèn, però sí que és cert que des de tot arreu es pot fer més”. Tanmateix, Badia va reconèixer que l’AMB dona “molts serveis i encara en pot donar més”. “No tot és Barcelona, i la resta de municipis que formem part del territori hem de tenir veu”, va apuntar. “L’AMB és el motor econòmic més potent de Catalunya i més enllà, i les ciutats metropolitanes ajuden molt a la seva projecció”, va sentenciar.

L’aeroport i el soroll

És possible l’ampliació de l’aeroport i esperar que no augmenti el soroll? Preguntada per Rodríguez sobre aquest punt, Badia va dir que no era ella qui podia resoldre aquesta qüestió que preocupa molt a Gavà. Malgrat això, va apuntar que els primers informes indiquen que sí que són compatibles les dues coses. “Hem de pensar que parlem d’una ampliació de l’aeroport el 2023, però que es durà a terme en un termini de temps en el qual s’estarà evolucionant en tecnologia aeronàutica”, va explicar. “Els avions que s’enlairen avui no són els que ho faran d’aquí a 10 anys”, va afegir tot referint-se al fet que, en el futur, la mobilitat aeronàutica podria ser més silenciosa. Pel que fa al debat sobre el medi ambient i l’ampliació, Badia va dir que no vol una pista “a qualsevol preu”, però que si es pot “aconseguir preservant el medi ambient, Barcelona es mereix, evidentment, un aeroport de primer nivell”.

Gemma Badia va conversar amb el periodista Francisco Javier Rodríguez. Foto: Joanna Chichelnitzky

La proposta per al Parc Agrari

Actualment, les postures sobre la gestió del Parc Agrari entre els diferents municipis estan allunyades. Indrets com Gavà aposten pel hub agroalimentari i altres com el Prat defensen l’actual gestió. No obstant això, Badia es va mostrar convençuda que hi haurà acord. “Crec que l’entesa arribarà perquè és la solució, i per això hem apostat pel hub”, va dir per afegir que el model que proposen els ajuntaments de Gavà, Sant Boi i Viladecans no és “cap invent, sinó que existeix a altres països”. Alhora, va afirmar que el projecte dona “futur a la pagesia” i que converteix el parc en el “rebost del territori metropolità”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram